Darah kuning kurang

05:00 Nyulhud 17 Comments



Kenali penyakit kurang darah kuning

Kurang darah merah dan darah putih biasa kite dengar kan.tetapi  tahukah anda ada juga orang yang mengalami masalah kurang darah kuning.

Jelasnya,Terdapat tiga jenis sel dalam darah iaitu sel-sel darah merah, sel-sel darah putih dan sel-sel darah kuning (platelet).

Penyakit Kurang Darah Kuning atau ITP atau dalam bahasa saintifiknya Idiopathic Thrombocytopenic Purpura adalah gangguan pendarahan di mana sistem imun memusnahkan sel darah kuning (platelet), yang diperlukan untuk pembekuan darah yang normal. Orang dengan penyakit itu mempunyai terlalu sedikit platelet dalam darah. ITP juga kadang-kadang dipanggil imun Thrombocytopenic Purpura.

Sebab Terjadinya Penyakit Kurang Darah Kuning.

Kurang Darah Kuning atau ITP berlaku apabila sel-sel tertentu sistem imun menghasilkan antibodi terhadap platelet. Platelet membantu darah beku anda dengan pembungkusan materi bersama-sama untuk palam lubang-lubang kecil dalam saluran darah yang rosak. Antibodi akan menempel kepada platelet. Limpa memusnahkan platelet yang membawa antibodi.

Sebab Dan Simptom Penyakit Kekurangan Darah Kuning

Assalamualaikum dan salam sejahtera korang...

Mak nyul dah kimo cycle ke 3. Untuk teruskan cycle ke4 dah banyak kali ditangguhkan. Doc nak opration masukkan kimo pod pun tak boleh disebab kan bacaan platlet darah kuning rendah tak cantik untuk jalankan pembedahan.

Lepas kimo cyle ke3ni bru dikesan masalah kekurangan darah kuning. Seriusly ni jugaklah pertama kali nyul tahu permasalahn kekurangan darah kuning. Dan untuk lebih faham dan faham nyul google sana sini juga awal nya.

..Korang tau ape tu darah kuning? Selalu yang kita tau darah merah dengan putih je kan, mana pulak datang darah kuning..


 hasil daripada google tadi terjumpa lah  dengan info ini..nyul share kat sini untuk korang info tentang penyakit kurang sel darah kuning dan kalau korang nak tau lebih lanjut klik link kt bawah ni diterngkan oleh doc zubaidi

http://drzubaidi.com/blog/bilangan-pletelet-rendah-dalam-darah/


Dalam tubuh kita ni terdapat sel darah yang terdiri daripada sel darah merah, sel darah putih dan sel darah kuning juga dikenali sebagai platlet..Siapa yang belajar sains mesti ingatkan..Cuma lupa..ITP tu penyakit apa pulak kan..ITP tu sejenis penyakit gangguan terhadap pendarahan, sistem imun badan mengesan platlet atau sel darah kuning sebagai benda asing dan bertindak memusnahkan sel darah tersebut.


Sel darah kuning ni penting dalam proses pembekuan darah dengan sempurna. Jika sel ni dimusnahkan oleh sistem imun badan, menyebabkan proses pembekuan darah terganggu dan menyebabkan darah tidak dapat membeku dengan sempurna.

Patutlah mak nyul umur 67 tahun datang bulan.rupanya kesan daripada kekurangn darah kuning.doc bg tau memang mudah terjadi pendarahan. Bahaya betol.memng risau kalau tinggal mak kt rumah sorang2.tpi kalau tinggal pun sekejap sangat.tak berani kalau jadi apaw tak ada org dirumah.



Ni gambar masa teman mak menunggu doc pakar puan datang cek.

Di bilik bilik bersalin ok!!


Sebab Dan Punca Berlaku Kekurangan Darah Kuning


ITP berlaku apabila sistem imun yang berfungsi sebagai pertahanan badan daripada penyakit menghasilkan antibodi dan menempel pada platlet. Limpa akan menyerang dan memusnahkan sel darah kuning dan sel yang menghasilkan platlet kerana menyangka ia adalah benda asing. Platlet akan terus dimusnahkan sehingga jumlah platlet berkurang.

jika platlet kurang, proses pembekuan darah menjadi tidak sempurna menyebabkan pesakit cenderung untuk alami lebam kerana berlaku pendarahan pada bawah kulit, pendarahan mukosa dan jika tidak dirawat boleh menyebabkan pendarahan dalam tengkorak secara tiba-tiba.


penyakit ini jarang berlaku tetapi sangat bahaya kerana boleh menyebabkan pendarahan yang berterusan. wanita lebih kerap dikesan menghidap penyakit ini berbanding lelaki. penyakit ini berlaku pada kanak-kanak disebabkan oleh jangkitan virus seperti demam, selsema dan batuk. kerap terjadi kepada orang dewasa yang mempunyai masalah sakit kronik dengan pengambilan ubat-ubatan tertentu 



Antara tanda yang dikesan pada pesakit yang kekurangan sel darah kuning adalah :

darah haid yang luar biasapendarahan dalam kulit menyebabkan ruam kulit ( bintik merah pada kulit )tompok kemerahan pada  kulit ( kadang kala rasa gatal )mudah terjadi lebam pada badan lebih-lebih lagi jika jatuh atau terlanggar sesuatupendarahan pada rongga hidung atau 
haa.

Pada kanak-kanak, penyakit ini kadang-kadang berlaku berikutan jangkitan virus. Pada orang dewasa, ia adalah lebih kerap berlaku kepada mereka yang berpenyakit kronik (jangka panjang) dan boleh berlaku juga selepas jangkitan virus, dengan penggunaan ubat-ubatan tertentu, semasa mengandung, atau sebagai sebahagian daripada gangguan imun.


ITP menjejaskan wanita lebih kerap daripada lelaki, dan adalah lebih biasa dalam kanak-kanak daripada orang dewasa. Penyakit ini memberi kesan kepada kanak-kanak lelaki dan perempuan sama rata.


Punca-punca sebenar dan faktor-faktor risiko yang lain masih tidak diketahui, ini kerana gejalanya berbeza pada setiap pesakit kecuali pada kanak-kanak yang mengidap penyakit kurang darah kuning yang mungkin berkaitan dengan jangkitan virus. Kaedah pencegahan juga masih lagi tidak diketahui.

Tanda-Tanda Penyakit Kurang Darah Kuning:

Datang haid yang luar biasa (berat)Pendarahan ke dalam kulit menyebabkan ruam kulit ciri-ciri yang kelihatan seperti tompok merah menentukan (bintik-bintik gatal)Mudah lebamHidung berdarah atau pendarahan di dalam mulut


Bagi mereka yang disyaki kurang darah kuning, ujian makmal akan dilakukan untuk melihat sejauh mana darah beku anda dan untuk memeriksa kiraan platelet anda. Satu kiraan darah lengkap menunjukkan beberapa rendah platelet.

Selain Ujian pembekuan darah beberapa  ujian lain juga dilakukan:

Ujian pembekuan darah (PTT dan PT).Masa Pendarahan berpanjangan.Mengesan antibodi yang dikaitkan dengan Platelet (Sel darah kuning).Satu aspirasi tulang sumsum atau biopsi kelihatan normal atau mungkin menunjukkan bilangan yang lebih besar daripada biasa sel-sel dipanggil megakaryocytes. Sel-sel ini adalah bentuk awal platelet.

Rawatan Untuk Penyakit Kurang Darah Kuning.

Penyakit Kurang Darah Kuning atau ITP sekiranya tidak mendapatkan rawatan akan mengakibatkan pendarahan yang teruk dalam saluran penghadaman dan Pendarahan di dalam otak juga.

Pada kanak-kanak, penyakit biasanya akan hilang tanpa rawatan. Sesetengah kanak-kanak, bagaimanapun, mungkin memerlukan rawatan.

Untuk dewasa biasanya bermula pada ubat anti-radang steroid dipanggil Prednisolone. Dalam sesetengah kes, pembedahan untuk membuang limpa (splenectomy) adalah disyorkan. Ini akan meningkatkan bilangan platelet dalam kira-kira separuh daripada semua pesakit. Walau bagaimanapun, rawatan dadah lain biasanya disyorkan sebaliknya.

Jika penyakit ini tidak menjadi lebih baik dengan Prednisolone, rawatan lain mungkin termasuk:

Satu ubat yang dipanggil danazol (Danocrine) yang diambil melalui mulut.Suntikan berdos tinggi gamma globulin (faktor imun).Ubat yang menindas sistem imunPenapisan antibodi daripada aliran darah.Anti-RhD terapi bagi orang-orang dengan jenis darah tertentu.

Mereka yang mengidap Penyakit Kurang Darah Kuning atau ITP tidak perlu mengambil aspirin, ibuprofen, atau warfarin kerana ubat-ubatan ini mengganggu fungsi platelet atau pembekuan darah, dan pendarahan mungkin berlaku.


Dengan rawatan, peluang sembuh (tempoh gejala bebas) adalah baik. Jarang sekali pengidap penyakit kurang darah kuning atau ITP menjadi satu jangka panjang di kalangan orang dewasa atau ia muncul semula, walaupun selepas tempoh tempoh gejala bebas.


Dapatkan rawatan segera jika berlaku pendarahan teruk, 

Dalam masa 7hari lagi doc nak ambil ujian darah lagi. Strt harini dn 7 harini nyul akan bagi mak supliment shaklee untuk bantu naikkan platlet.

Alhamdulillah selepas 7 hari je bacaan darah mak dah diatas border bahaya.fuhhh lega..

Ayukur alhamdulillah
Segalanya dengan izin ALLAH DAN berasbabkan konsium shaklee set ni. Syukurrrrr


1)Vitamin Mengatasi Masalah kekurangan Platelet: Vivix  Menggalakkan kesihatan keseluruhan Meningkatkan tahap imunisasi Memperbaiki sel,menghapuskan radikal bebas dan memperbaiki DNA.

 2. Vitamin Mengatasi Masalah kekurangan Platelet: Vitalea Membantu dalam pembentukan sel Vitamin Mengatasi Masalah kekurangan Platelet:Vitalea Membantu dalam pembentukan sel darah merah Membantu dalam penyelenggaraan kesihatan yang baik Mencegah anemia dengan membantu pembentukan sel darah merah Melengkapkan keperluan nutrisi yang kurang akibat pengambilan makanan yang tidak seimbang. Memberi tenaga dan kecergasan kepada tubuh.

 3. Vitamin Mengatasi Masalah kekurangan Platelet:Omega Guard Meningkatkan penghasilan platelet dalam darah Meningkatkan sistem imun. Mengurangkan tekanan atau stress Merangsang kesihatan hati

 4. Vitamin Mengatasi Masalah kekurangan Platelet: B-Complex   Penting bagi pembentukan atau penghasilan elemen darah termasuk platelet Melawan tekanan atau anti stress Mencegah anemia dengan membantu pembentukan sel darah merah

 5. Vitamin Mengatasi Masalah kekurangan Platelet: Vitamin C Sustained Released. Meningkatkan jumlah platelet secara semulajadi. Membantu penyerapan nutrient secara optimum Membaiki simptom pendarahan Meningkatkan sistem imunisasi MEnghapuskan radikal bebas sebelum ia menyerang sel tubuh.

 6. Vitamin Mengatasi Masalah kekurangan Platelet: Performance drink. Membantu menstabilkan cecair dalam badan. Memberi tenaga dan daya ketahanan fizikal Meningkatkan daya ketahanan badan Mencegah penyah-hidratan Setelah mencuba cara-cara di atas,anda disarankan untuk membuat pemeriksaan semula terhadap jumlah platelet 


mohon sesiapa yg baca entry ni doakan kesihatan mak nyul ye.doakan agar kesihatan mak nyul bertambah baik dan dpermudahkan ALLAH segala urusan.terimakasih

You Might Also Like

17 comments:

  1. assalamualaikum sis,anak saudara sy sekarang sakit kekurangan darah kuning.berusia 7 tahun.produk shaklee yang mana sesuai utk anak saudara saya.beliau 2 kali dimasukan ke picu. terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Maaf diatas kelewatan. Boleh tinggalkan no telefon atau wassp saya 019-2711316

      Delete
  2. Merbahaya ka kalau kurang sel darah kuning

    ReplyDelete
  3. Anak saya(11 tahun) menghadapi kurang darah kuning .saya nak dapatkan produk Shaklee ,yg mana satu.

    ReplyDelete
  4. sis saya pun penyakit itp..kalu boleh ubat ape shaklee sesual untuk saya..saya tengah mengadung sekarang

    ReplyDelete
  5. Asslm..mak sy ni nak kena operate..tp sel darah kuning kurang...terpaksa tagguh dl

    ReplyDelete
  6. Sy nktanya apa perlu sy ambil. Tambahan ubat tuk kekurangan darah kuning?

    ReplyDelete
  7. http://www.wasap.my/60192711316

    ReplyDelete
  8. Emak cik ada amik ujian tulang sumsum ke?

    ReplyDelete
  9. Perlu ambik ujian tulang sumsum ke puan

    ReplyDelete
  10. Sy Ada masalah drah kuning.. darah kuning Sy tggl 1 ja Masa check dkt hospital.. Dan pernah ambik ujian sumsum tulang.. bleh x Sy nk tahu ubat apa mak awak mkn..

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  12. Salam sis ank sy umur 2 thun jga kkurngan drah kuning mna 1 obat yg boleh ank sy mkan

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  14. Salam sejahtera,makcik sy mengalami kurang darah kuning

    ReplyDelete