HEEL SPUR , Sakit tumit, sakit dalam tumit, sakit kaki ditumit, cara hilang kan sakit dalam tumit

00:54 Nyulhud 0 Comments


HEEL SPUR
(sakit tumit)

Tulang tumit adalah tulang yang terbesar di kaki dan fungsi utamanya adalah untuk menyerap hentakan semasa bergerak. ‘Heel spur´ adalah keadaan di mana terdapat bonjolan tulang pada tulang tumit (pada bahagian bawah tulang). ´Heel spur´ selalunya berkaitan dengan radangan ´plantar fascia´. Ia boleh menyebabkan kesakitan yang amat sangat pada tumit dan kesakitan ini bertambah teruk semasa bergerak.

Penyebab

´Heel spur´ terjadi disebabkan oleh bonjolan tulang yang abnormal pada tulang tumit (pemendakan garam kalsium yang berlaku akibat ketegangan plantar fasia). Ketegangan ini boleh berlaku kepada individual tertentu yang mempunyai tapak kaki yang abnormal (high arch atau flat feet). Perempuan mempunyai risiko yang lebih dari lelaki untuk mengalami ´heel spur´ disebabkan jenis pemakaian kasut.

´Heel spur´ boleh didiagnosa oleh gambar sinar X dan melalui pemeriksaaan klinikal.

Rawatan

Rawatan utama untuk ´heel spur´ adalah untuk mengenal pasti punca ketegangan plantar fasia. Jika puncanya adalah ´flat feet´, penggunaan alat bantuan (lapisan di dalam kasut) dapat mengembalikan posisi tapak kaki ke normal dan mengurangkan kesakitan.

Rawatan lain termasuk latihan senaman kaki, kurangkan berat badan, memakai kasut yang mempunyai tapak dalaman yang lembut, memakai alat bantuan (heel cup) yang akan menyerap bebanan dan hentakan semasa bergerak.

credit to dr.zubaidi sumber posting facebook
https://www.facebook.com/185816391438444/posts/3041589435861111/
#HealthDrZubaidi

Dalam bulatan gambar ni menunjukkan comfirmation cankuk tulang. Lebihan tulang yang sangat menyakitkan pabiila kaki pijak kelantai.

then ini banyak kes di PHYSIO

Sakit ni melibatkan tulang dan banyak faktor menyebab kan tulang lebih.
jom kaknyul rungkaikan bagaimana terjadi dan bagaimana nak kurang kan sakit hinggalah hilang dari masalah sakit HEEL SPUR.

Anda jangan risau kerana dengan dapatkan rawatan yang betul & supplemen yang berkesan serta cara mencegah yang betol ianya tidak akan lama dihidapi.

ingat ya Allah turun kan setiap penyakit bersama penawarnya.😍

Antara nya: 1) Pemaikaian kasut tidak sesuai, terlalu flat ? terlalu tinggi

at least kasut 1.5 inch should be okey, tidak ada inch langsung pun tak elok juga untuk kaki kita, sebab pressure akan menekan tulang tulang kaki maka terjadilah "LEAD TO HEEL SPUR" (sakit tumit)

Kiranya lama -lama kita pakai kasut yang tidak proper dalam jangka masa yang lama, at one time , tiba-tiba nak pijak dah sakit, bila pyhsio check punya check dan tanya punca juga ia salah satu  kaitan.

2.) Faktor kedua : obesity / over weight
Berat badan akan akibatkan pressure pada tulang -tulang kita, so lama -lama akan lead to sakit.

jom tengok dalam poster kat bawah ni faktor terjadinya punca HEEL SPUR(sakit tumit)




Sebab terjadi sakit tumit

Dan bila terlalu lama sangat berdiri pun dekat office, banya travel sana sini yang memerlukan banyak berjalan pun boleh jadi sebab jugak sakit ni datang.

Anrata physio treatment &advise yang boleh dibuat:)
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇





Ini adalah salah satu cara untuk kurang kan sakit sebelom dapatkan rawatan berjumpa dengan PHYSIOTHERAPY.
👇👇👇👇

Dapatkan rawatan pyhsio dan minta untuk buat "Shock Wave  Therapy. Sebab Shock Wave Therapy sangat membantu untuk kurangkan sakit tumit ini.

InsyaALLAH dalam few session, sakit tu dah hilang sebab dia akan bagi Shock Wave hingga ke deep structure ke dalam tumit.

Ada bajet besar duit banyak go Private ajer. Supplement untuk dalam juga sangat sangat diperlukan untuk lebih berkesan dan cepat hilang, so dalam dan luar kita ushahakan. Dah sakit kan takkan nak biarkan sakit tu menganggu kerja harian kita lagi lagi kite perlu banyak menggunakan kaki.

banyak Travel, banyak berjalan penyabab utama juga. DAN bertukar lah kasut anda !! ini sangat sangat membantu untuk kita berjalan dengan selesa dan tidak sakit,

RECOMENDED kasut yang ada MEDIFEET GITEW PILIH yang ada REFLEXOLOGY.
ingat ya dapatkan rawatan physio di hospital kerajaan mahupun privet, atau REHAB CENTER👌

Boleh walkin atau buat Appoiment dengan PHYSIO DEPARTMENT untuk dapatkan physio treatment.

Cuba dapatkan SHOCK WAVE THETAPY untuk masalah sakit tumit macam dalam gambar dekat atas tu. Di physio will help a lot + other treatment yang lain lagi.

contoh : macam hot pack/ streching exercise, etc. Dengan shock wave, dalam few sesscion of rawatan, if tak kronik lagi sakitnya, sakit tumit boleh slow-slow hilang & patient akan boleh discarge da👌boleh kerja macam biasa.

Dan supliment yang diperlukan sangat-sangat 
👉 VIVIX
👉RES-V
👉OMEGA GUARD
👉OSTEMARTRIX

Untuk set kesihatan keseluruhan boleh tambah kan set OPTIMUM HEALTH
*VITALEA
*VITAMIN C
*BCOMPLEX

Jom kita tengok fungsi setiap satu supplemen
👇👇👇👇👇👇👇

1.VIVIX

TARA!!!!!!
Perkenalkan inilah vivix , berbentuk cecair, mudah dibawak travel pun, senang nak ngap!!
hanya 5ml sehari tapi kaknyul akan guide mengikut keadaan permasalahn kesihatan anda jugak.

Menyokong kesihatan sendi & Melindungi sel abnormal





vivix juga menyokong kesihatan sendi dan kesihatan keseluruhan.
boleh klik sini untuk TESTIMONI VIVIX :   

2. RES-V 


Berbentul soft gel, unik dan bestnya, kulit soft gel  bukan lah dari bovine, tetapi dari kulit / hampas anggur, bestkan satu satunya kulit soft gel dari buah, buah anggur!

mudah di bawak travel juga, hanya 2kapsul sebelum tidu. memberikan tahap kesihatan lebih optima dan juga tenaga , so baguslah sakit sakit ni dapat juga bantu kawal sakit, dan lindungi sel sel kita.

res v lagi power dari vivix tau, so gandingan dua ni bergabong INSYAALLAH akan lebih sihat dan bantu permasalahn kesihatan seperti HEEL SPUR.






JOM KLIK LINK INI UNTUK TESTIMONI #RES-V

3.OMEGA GUARD

OMEGA juga bertugas sebagai pelincir di kawasan sekitar yang sakit, dan juga  mengawal sakit & inflamasi , mengurang kan kesakitan. parasasid lemak omega 3 larut dalam tisu rawan. ia mencegah athiritis, memelihara fungsi sendi dan gout dgn efektif.

selain itu juga sakit tumit dengan pengambilan omega dapat membantu menurunkan berat badan, - bakar lemak, secara tidak lansung akan mengurangkan beban yang di tangung oleh tumit kaki.


4.OSTEMATRIX

Kalsium lengkap dan paling cepat larut dipasaran,
disebab kan sakit heel spur ini berkaitan tulang, maka pentinglah kite mencukupkan kalsium seharian, dan ostematrix juga bertinda untuk sihatkan tulang,dan juga membantu mengurangkan kesakitan,


ok nantikan link testimoni dari kaknyul ok, blog ini masih dalam maintainance..

jadi untuk dapatkan supplemen dengan lebih murah dan harga jimat, boleh kontek kaknyul, kaknyul akan guide cara makan dengan betul untuk dapat kan kesan efeksyen.

Ada 3cara best untuk dapatkan set supplemen ini,
1) join member hanya rm 35
2) free keahlian dengan pembelian 100UV
3)Dapat kan welcome set dengan harga menjunam (hanya untuk yang belum sid)

macam mana nak dapat kan consultant dan juga produk??
boleh klik link di bawah ini:

⚘Your Beauty & Healty Consultant😍
👉Lebih muda dan lebih sihat.
👉Nak dapat kan set kesihatan heel spur??
Help me to help you.
Jom dapat kan dari kaknyul
019💄2711316
Most Wanted SID
Nyul Hud
📲http://www.wasap.my/60192711316
📲http://www.wasap.my/60192711316







You Might Also Like

0 comments: